Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

Hvor er pakken min

Brevet mitt har ikke kommet.

Sariel leverer alle brev direkte på postkontoret i løpet av maksimum 3 dager etter vi har mottatt ordren (untatt i ferier, da behandlingstiden kan være noe lenger). Alle brev og pakker leveres med strekkode som kan spores på posten.no. Dette er en dokumentasjon på at vi faktisk har levert ordren til posten. 

Når det er gjort er det posten som er ansvarlig for at brevet kommer frem. Av erfarning vet vi at posten normalt sett bruker under 1 uke på levering, men vi opplever stadig at brev kan bruke vesentlig lengre tid, og i noen tilfeller har brevet brukt over 1 måned på å komme fram.

Kunden må selv ta kontakt med posten og etterlyse brev som ikke er mottatt. Som regel kan ikke posten hjelpe, da det kun er brev sendt som Norgespakkke/Smartpost med sporing de kan etterlyse.

Det er kunden som velger om det ønskes sporing med Norgespakke/Smartpost eller ikke i nettbutikken, og velges det brev/pakke uten fullstendig sporing er alt ansvar på levering på kundens risiko. Dersom man velger sporing er ansvaret på butikken.

Det er også kundens ansvar å sørge for riktig adresse, både ved ordrebestilling og på postkasse.

Hvordan sporer jeg pakken min?

Hvis du har valgt Norgespakke/Smartpost som fraktalternativ, vil vi skrive ut en adresselapp med sporingsnummer som klistres på brevet/pakken.

Sporingsnummer kan leses i leveringsbrekreftelsen som sende kunden på mail når ordren er ferdig pakket. Det er viktig at kunden alltid har oppdatert mail og telefonnummer i nettbutikken. Telefonnummeret kan brukes av posten for å sende SMS om at brevet/pakken har kommet til utleveringsstedet.

Sporbar pakke er forsikret med inntil 10.000 kroner, noe som gjør kjøpet tryggere enn vanlig brev.

For å spore pakke hos posten, klikk på linken under:
https://www.posten.no/

Hvor lang leveringstid har dere?

Sariel leverer pakker og brev på postkontoret 2-3 ganger i uken.

Utover dette så er det posten som leverer til kunden, og vi kan ikke si om det tar 1 dag eller 30 dager. Som regel blir all post levert innen 1 uke, men i enkelte tilfeller kan det ta lengre tid pga feil fra postens side.

Husk også at posten bare leveres annenhver dag (3 dager ene uka og 2 dager andre uka).

Produktene

Hva betyr de forskjellige kvalitetene?

Kvalitet, størrelse, behandling og falske / ekte krystaller

Kvalitet:

Det er lett å gå seg vill i jungelen av beskrivelse av krystallers kvalitet. De foskjellige landene oppererer med forskjellig betegnelse for å angi kvalitet. Vi har valgt å forholde oss til betegnelsen som vanligvis oppgis i asiatiske land. Nedenfor prøver vi å forklare litt om hvordan du kan skille de forskjellige kvalitetene fra hverandre. Det er immidlertid viktig å være klar over at veldig mange utenlandske selgere beskriver steiner og krystaller med en mye høyere kvalitet enn det som er riktig.

AAA-kvalitet tilsvarer A-Grade (betegnelser som Extra Grade og Super A er også brukt) og er den beste brukskvaliteten man bruker på krystaller og stener. Denne kvaliteten tilater max 10% matrix (sekundærsten) og skal være klar og ren i fargene.

AA-kvalitet tilsvarer B-Grade (de som bruker Extra Grade på AAA-kvalitet omtaler denne som A-Grade, har også sett AB bli brukt her). I denne kvaliteten tillates det 10-25% matrix (sekundærsten). Krystallen skal fortsatt ha grei glans og pen farge.

A-kvalitet tilsvarer C-Grade (de som bruker a-Grade om AA-kvalitet vil omtale denne som B-Grade). På disse krystallene tillates det mer enn 25% matrix (sekundærsten), fargen kan være blass og uten glans.

Du vil alltid finne kvaliteter som ligger mellom 2 graderinger, men da skal den dårligste graderingen oppgis.
I enkelte tilfeller kan man finne krystaller som faktisk er bedre enn det man vanligvis betegner som AAA-kvalitet, da er det vanlig å angi denne som AAA+-kvalitet. For at en krystall skal oppnå denne betegnelse, er den mer eller mindre fri for matrix (sekundærsten), og skiller seg ut fra flertallet ved at den er iøyenfallende og "noe for seg selv".

På bilde under ser du Charoitt i kvalitet AAA, AA og A

Charoitt AAA-kvalitetCharoitt AA-kvalitetCharoitt A-kvalitet

Når man snakker om edelstener, så er dette krystaller av meget høy kvalitet som gjerne brukes i smykkeindustrien. Dette er krystaller som er gjennomsiktige og nesten uten skader og inklusjoner. Disse ligger kvalitetsmessig på en høyere kvalitetsvudering enn bruksstenene, og kvalitetsbedømmes etter følgende skala.

Internasjonale betegnelser Forklaring
FL (Flawless) Ingen ytre eller indre uklarheter
IF (Internally flawless) Ingen indre uklarheter
VVS1-VVS2 (Very,very small inclusions) Meget, meget små uklarheter
VS1-VS2 (Very small inclusions) – Brukes av Tesori Meget små uklarheter
SI1/SI2 /SI3 (Small Inclusions) Små uklarheter
P1/I1 (piqué 1) Små synlige uklarheter
P2/I2 (piqué 2) Synlige uklarheter
P3/I3 (pique 3) Meget synlige uklarheter

 

Størrelse:

Det å angi størrelse er noe av det vanskeligste man kan gjøre på krystaller. Grunnen til dette er at alle krystaller er unike og dermed forskjellige. Det er også her store variasjoner med hva de forskjellige forhandlerene mener. Stadig ser vi at en forhandler oppgir medium som 10-20 mm, mens en annen bruke 20-30 mm.
Våre krystaller og stener angis med følgende betegnelser.

Stor: Disse krystallene har en lengde på 25-50 mm. Det er alltid lengden som angis, uansett om krystallen er 5 eller 50 mm tykk.

Medium: Lengden på disse er på 10-30 mm og er den mest vanlige når det gjelder trommelstener. Denne størrelsen er fin å ha på seg, eller som et smykke f.eks i et bur. Du vil finne en overlapping på 5-10 mm mellom de forskjellige størrelsene, dette ofte pga at en meget tynn og lett krystall med riktig lengde, ikke skal virke større enn den faktisk er.

Små: Her er lengde som regel rundt 10-20 mm, men på krystaller som ikke blir så store (f.eks forskjellige granater og kostbare edelstener), så kan størrelse være ned til 5 mm.

Chips: Dette er størrelsen man ofte finner på armbånd og halsbånd. Chips brukes også mye som dekorsten i blomsterpotter og lignende. Srørrelsen på chips er som regel 2-5 mm med enkelte større og mindre krystaller innimellom.

Dust: Dette er finkmalt pulver som måles i my, og ofte blir brukt innen kosmetikk.

Større krystaller enn "Stor" har gjerne betegnelsen Jumbo, ekstra stor, osv. Vi har prøvd så langt det er mulig å heller angi nøyaktig størrelse og vekt på disse. På den måten vet kunden nøyaktig hva man får, istedet for å kunne få alt mulig fra 55 til 100 mm.

Behandling:

Varmebehandlet øverst, naturlig nederst.Det finnes et utall av behandlinsmetoder på krystaller, vi vil nevne noen av de viktigste:

Tromlet: Dette er krystaller som har blitt slipt i en trommelmaskin i opptil 3 måneder. Tiden man bruker kommer an på krystallets hardhet og hvilken kvalitet man vil oppnå. På slutten av prosessen tilsettes et poleringsstoff som gjør krystallene glatte, blanke og gode å holde på.

Polert: Ikke alle krystaller tåler en trommelmaskin. Celestin og Selenitt kan være eksempler på dette. Disse blir som regel håndpolert for å oppnå samme egnskpe som de tromlede. Også større enkeltkrystaller blir som regel håndpolert, det samme gjelder krystallkuler. Denne prosessen er møysommelig og tar ofte flere uker på en eneklt krystall.

Slipt: Her brukes gjerne spesielle kuttemaskiner for å oppnå ønsket effekt. Eksempler på slipte krystaller er generatorer og spisser. Etter sliping brukes gjerne ett poleringsmiddel for å få bort skarpe kanter og ujevnheter.

Rå: Dette er krystaller slik de blir funnet rett fra naturen. De kan være kuttet i mindre, eller større biter.

Fasett: Vi bruker begrepet "Fasett" om alle krystaller som er slipt som smykkestener med flere bruddflater.

CAB er forkortelse for cabochon, og er krystaller som er formet som en buet knapp eller oval med flat bakside. Disse brukes gjerne i smykkeindistrien.

Varmebandlet: Dette er en metode som er mye brukt for å få fram en klar, gjennomsiktig farge på edelstener. Varmebehandling brukes også for å endre strukturen på en krystall. For eksempel kan man gjøre om en ametyst til både citrin og prasiolitt ved å bruke denne metoden. Klare, gjennomsiktige rubiner er nesten alltid varmebehandlet, dette foringer ikke krystallens egenskaper, men gjør den mer "perfekt" enn utgangspunktet. Ofte brukes betegnelsen "Brent" på krystaller som er varmebandlet, f.eks Brent Citrin. Bildet viser varmebehandlet safir øverst og naturlig nederst.

Farget (Dyed): Dette er en metode som er vidt utbredt for å få en dypere og finere farge på en krystall enn det den opprinnelg hadde. Veldig mange edelstener blir farget. Heller ikke dette endrer krystallens egenskaper med mindre man farger i en annen farge enn en opprinnelige.

Falske eller ekte krystaller?

Dessverre så finnes det ganske mange aktører på markedet som selger falske krystaller og mineraler bevisst, eller ubevisst. Dette har blitt et stort problem, og spesielt fra Asia er det mange som selger falske produkter.

Ekte Moldavitt i museumskvalitetMoldavitt: Denne krystallen, eller Tektitten, er etterhvert blitt meget kostbar, da det er begrenset mengder som blir funnet. De siste årene har det blitt laget forfalskninger i stor målestokk. Et par ting du skal se etter når det gjelder Moldavitt.
* En ekte Moldavitt vil alltid ha et mindre eller større antall bobler i seg, hvor noen eller flere av disse vil være ovale. Falske Moldavitter (glass) kan være helt uten bobler, eller ha noen få som alltid er runde.
* Ekte Moldevitt vil aldri være 100% perfekt, men ha noe skarpe kanter, ujevnheter, eller inklusjoner på eller i seg. Falske moldavitter er nesten alltid "perfekte", med myke kanter og uten inklusjoner.
* Fargen på en ekte Moldavitt er alltid innefor det grønne spekteret. Flaksegrønn til olivengrønn er mest vanlig, men kan også være lys grønn til grønnbrun. Sorte Moldavitter er som regel en annen billig form for Tektitt, men andre farger som gul, brun, grå osv er farget glass.
* En ekte Moldavitt veier meget sjeldent mer enn 2-3 gram. Større eksemplarer enn dette er utrolig dyre. Får du tilbud om en Moldavitt på mere enn 5 gram er det stor sansynlighet for at den er falsk.
* En ekte Moldavitt er dyr, prisen pr gram fra butikker ligger i dag på 100-500 kr alt utfra kvaliteten og funnsted. Får du tilbud om en billig Moldavitt, under 100 kr pr gram, så vær på vakt. Enda billigere ned mot 50-70 kr pr gram er nesten alltid falsk Moldavitt.
* Og til slutt; det finnes ikke Moldavitt i Asia...

Hvor mange krystaller/produkter vil jeg motta

Bildene til produktene vår viser ofte flere produkter på samme bilde. Grunnen til dette er at det vil være en umulig oppgave å fotografere og legge ut hver enkelt stein/produkt. 

Siden de fleste produktene er naturlig stein/krystall, vil aldri to produkter være helt like, heller ikke lik bilde, med mindre de er støpt eller labratorielaget. Ofte vil også produktbilde vise finere farger og utforming enn man mottar, så les beskrivelse på produktet nøye.

Antall produkter du får ved bestilling er 1 (en) stk med mindre noe annet er oppgitt.

Er bilder og proktene autentiske

I de aller fleste tilfeller vil produktet på bilde være ganske likt bildene, men siden mange av produktene er håndlaget, eller krystall vil det alltid være noe forskjeller. Flere av produktene er også farget eller malt, og farger kan variere fra leveranse til leveranse. Vi bytter ikke alltid ut bilder ved en ny leveranse, så det kan bli noen fargeforskjeller og mindre avvik. 
Bilder på nett kan også vise forskjellige farger avhengig av PC-skjerm og mobiltype. Også lyset bildene blir tatt i gir forskjellige farger på bildene. 

Retur av varer

Angrerett og retur

Når en forbruker handler varer eller tjenester på nettet, har hen en lovbestemt rett til å angre på kjøpet innen 14 arbeidsdager. Retten er å kunne returnere varen uten å angi noen grunn og uten å risikere noen straff for mislighold. Fristen vil tre i kraft når forbrukeren mottar kjøpt vare eller når kontrakten er inngått for en tjeneste.

Dersom den næringsdrivende ikke gir forbrukeren opplysninger om angreretten, utløper angrefristen 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige angrefristen.

Returkostnadene som kommer av å påberope seg angreretten skal forbrukeren betale. Dette må selgeren informere om i kjøpsvilkårene.

Betaling ved retur

Dersom forbrukeren velger å benytte seg av angreretten, skal selgeren tilbakebetale beløpet uten unødig forsinkelse og senest 14 dager fra selger ble varslet om beslutningen. Den eneste kostnaden forbrukeren kan pålegges når angreretten benyttes, er den direkte kostnaden ved å sende varen tilbake.

Vær oppmerksom på at angrerettsreglene i direktivet sier at kunden stort sett står fritt til å returnere defekte varer. Kravet om at forbrukeren skal returnere varene i vesentlig uendret tilstand er fjernet.

Hva er unntatt?

Varer og tjenester som er unntatt fra angreretten er for eksempel:

  • varer som på grunn av sin art ikke kan returneres eller som raskt forringes eller blir for gammel (for eksempel mat)
  • varer som er tilpasset til forbrukerens spesifikasjoner eller er personlig utpreget
  • spill- og lotteritjenester
  • aviser og magasiner
  • lyd- eller videoopptak eller dataprogrammer (etter at forseglingen er brutt)
  • en tjeneste som er påbegynt med forbrukerens samtykke eller tatt i bruk før utløpet av angrefristen (for eksempel abonnent på strømmetjeneste)
  • mat, drikkevarer eller andre dagligvarer som blir levert til forbrukerens bolig eller arbeidsplass av distributører ved regelmessig levering
  • tjenester knyttet til overnatting, transport, catering eller lignende.
  • intimprodukter (herunder krystaller og andre produkter som kan brukes på kroppen)

Reklamasjonsrett

Selgeren er forpliktet til å levere varen uten mangler til forbrukeren. Dette betyr at selgeren er ansvarlig dersom varer eller tjenester er defekte (har en mangel) når de leveres til forbrukeren.

En mangel på en vare som vises innen seks måneder etter levering, anses å ha eksistert på leveringstidspunktet, med mindre annet kan bevises av selgeren. Dette gjelder med mindre det er uforenlig med arten på varen eller tjenesten.

Dersom varen har en mangel, har kunden krav på å kunne returnere varene gratis. Selger er pålagt å omlevere varen, enten ved å reparere eller erstatte produktet, gi prisavslag eller heve avtalen og tilbakebetale kjøpesummen.

Selgerens forpliktelser er bare minimumskrav etter EU-regelverket. Hvert land har rett til å lovfeste strengere krav til forbrukervern.

I EU/EØS har forbrukeren en lovfestet rett til å reklamere på mangel på et produkt i inntil 2 år etter at produktet er levert. I noen land har kunden lovfestet rett til ytterligere tid til å reklamere på feil. (for eksempel 3 år i Sverige og 5 år i Norge). Dere bør finne ut hvilke regler som gjelder i hvert enkelt land dere vurderer å etablere en nettbutikk.